Products Products Contact Contact
Terug naar Waardeketen

Levarht denkt met je mee

De kennis en ervaring die we de afgelopen jaren hebben opgebouwd, geeft ons veel inzicht. Maar dit alleen is niet genoeg. Data speelt een zeer belangrijke rol in onze kennis van de markt en de consument. De combinatie van kennis, ervaring én data zorgt dat Levarht jouw business verder kan helpen. Dit doen we op vele vlakken, onze business cases geven een idee van de mogelijkheden.

pick&mix concept inspelen op de consumentbehoefte

De uitdaging

Onze Zweedse klant (een full service supermarkt) merkte dat met name 1-en 2 persoons huishoudens minder fruit en groenten kochten. Onderzoek wees uit dat dit vooral te maken had met de hoeveelheden die niet aansluiten bij het gebruik van deze klantengroep.

onze oplossing

Levarht’s eigen consumentenonderzoek toont aan dat vooral kleine (snoep) tomaatjes interessant zijn voor deze doelgroep. Kleinere huishoudens bestaan tenslotte uit consumenten die vaker buitenshuis eten en traditionele maaltijden overslaan. Maar zij zijn wel op zoek naar gezonde snackmomenten en daar past dit product uitstekend bij.

Resultaat

Inspelend op de behoefte van deze consumenten, hebben we, samen met onze klant, een pick&mix schap met snackgroenten ontwikkeld. Consumenten kunnen hierbij een emmer vullen met de gewenste groente in de hoeveelheid die ze nodig hebben. De resultaten waren erg positief, de verkoop van deze groenten steeg én de klantloyaliteit groeide!

shopper inspiratie engelse consumenten inspireren met aubergine en tomaat

De uitdaging

Onze klant, een fullservice retailer in het Verenigd Koninkrijk, kampte met een probleem binnen het groenteschap: de verkoopcijfers van de aubergines bleven achter. En dat terwijl de categorie juist groeit.

onze oplossing

Om de verkopen een boost te geven, werkten we samen met een A-merk in mozzarella. Het doel was om consumenten te inspireren om heerlijke gerechten met aubergine te maken. Een chef-kok creëerde verschillende recepten, welke we deelden via social media en een magazine. Ook werden er in de winkels proeverijen georganiseerd om consumenten kennis te laten maken met de veelzijdigheid van de aubergine.

Resultaat

De campagne had een positief effect op zowel de online- (+45%) als winkel aankopen (+19%). De campagne trok ook nieuwe klanten aan en verhoogde de aubergine verkopen met maar liefst 10%. Het mooiste resultaat is toch wel dat we er flink wat aubergine fans bij hebben gekregen!

net zo lekker reddingsactie voor de kromme komkommer

De uitdaging

EU-handelsnormen en kwaliteitseisen van retailers zorgen ervoor dat groente en fruit met een afwijkend uiterlijk (minder mooi, verkleuring of beschadiging) de schoonheidswedstrijd niet winnen en dus ook niet op het bord van de consument belanden. Zonde! We hebben een Nederlandse discount keten benaderd om minder fraaie producten aan te bieden bij het winkelend publiek.

onze actie

Met een team van productspecialisten, telers en productiemanagers is er een productselectie gemaakt en deze zijn voorgesteld bij onze klant. Stuk voor stuk producten die net zo goed smaken, maar er een beetje anders uitzien.

Eindresultaat

Door, in samenwerking met de retailer, kromme komkommers aan te bieden bij het winkelend publiek, hebben we ervoor gezorgd dat er meer dan 280.000kg heerlijke komkommers goed terecht zijn gekomen.

papieren verpakking om het gebruik van plastic te verminderen

De uitdaging

Door de in 2015 opgestelde Sustainable Development Goals van de VN, is het reduceren van plastic gebruik hoog op de prioriteitenlijst van retailers komen te staan. Samenwerking is hierin het sleutelwoord. Proactief en samen met retailers bedenken we diverse concrete duurzame oplossingen. Onze duurzaamheidsmanager verzamelt en ontwikkelt de meest duurzame oplossingen, die interessant zijn voor onze klanten.

onze actie

Duurzaamheid staat hoog op Levarht’s agenda en we komen daarom proactief met diverse initiatieven. We hebben alle plastic avocado verpakkingen vervangen door kartonnen verpakkingen met FSC-certificaat. Interessant voor zowel de retailer als de consument, omdat de plastic reductie op de verpakking vermeld staat.

Eindresultaat

In deze case draait het vooral om het verminderen van plastic verpakkingen én het terugdringen van voedselverspilling. Het plastic gebruik is maar liefst met 80% gedaald én onze avocado’s blijven optimaal beschermd!

Meer weten? Onze marketing afdeling helpt je graag verder